2015. dec. 29.

KreaTív Konyha: Kenyér

Karácsony másnapján már elfogyott a kenyér, én meg mivel imádok sütni ezért rögtön elkezdtem receptet keresni. Most nem a kenyérsütőgépem receptes könyvében kerestem, hanem először a kenyérliszt hátulján néztem. Találtam egy jó kis receptet, amit egy kicsit átalakítottam, és azóta kétszer is elkészítettem. De mivel imádok új recepteket kipróbálni, úgyhogy most egy másik fajta kenyérrel kísérletezek  (épp most kel...).
na és akkor a recept:

összetevők:

  • 75 dkg fehér kenyér liszt (vagy ha teljes kiőrlésűt akarunk, akkor 50 dkg fehér kenyér liszt és 25 dkg teljes kiőrlésű liszt. mindkét módon elkészítettem)
  • 400 ml víz és 50 ml tej (vagy csak víz, de az élesztő könnyebben felfuthat a tejben)
  • 1 tk cukor
  • 1 csomag szárított élesztő (vagy 15-20 g élő)
  • 3 ek olaj
  • 15 g só (kb másfél teáskanál, pont ennyi kell bele)
elkészítés:
  1. Az 50 ml tejet (vagy vizet) egy picit meglangyosítjuk (pl. mikróban). Belekeverjük a cukrot, és az élesztőt (belemorzsoljuk az élő élesztőt.
  2. A lisztet átszitáljuk (a teljes kiőrlésűt is átszitálhatjuk, csak a végén vissza kell belekeverni a korpát, mert az nem megy át a szitán). Belekeverjük a sót.
  3. A vizet és az olajat belekeverjük a lisztbe, összekeverjük (nem fog összeállni) és hozzáadjuk a felfutott élesztőt.

    1. Tiszta, lisztezett konyhapultra kiborítjuk, összegyúrjuk, úgy hogy öszzeálljon és 10-15 percet dagasztjuk.
    2. Kenyérsütőgépbe tesszük "csak dagasztás"-ra.
  4. Hagyjuk 2 órát kelni (pl. 40 °C-os sütőben).
  5. Átgyúrjuk (leeresztjük az élesztő által termelt gázokat, hogy az élesztő újra meg tudja keleszteni, ettől szebb lesz a tészta), majd hagyjuk még 1 órát kelni.
  6. Megint átgyúrjuk és kivajazott (kisütőmargarinozott) jénaiba vagy egy kenyérsütő formába tesszük és hagyjuk még 1/2 órát kelni (vagy egy picit tovább). 
  7. A sütőt bekapcsoljuk 220°C-ra. Ha bemelegedett akkor betesszük a kenyeret és 10 percet sütjük, egy kicsit már megbarnul. ezután levesszük a hőmérsékletet 170 °C-ra és így sütjük 50 percet.
  8. Ha megsült rácson hagyjuk kihűlni.
Nagyon hosszúnak tűnik, de a munka kb. csak 1/2 óra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése