2015. jún. 10.

Kert:Burgonya cserépben

*kiemelt bejegyzés*
Egyik évben szabadföldbe ültettem el egy szépen csírázó krumplit. Egész nyáron öntöztem és kupacoltam, de sajnos ősszel amikor fölszedtem még nem is virágzott. De legalább volt alatta 8-10 db kis krumpli, amiket télen hűvös helyen tároltam, és azért, hogy abban az évben már normálisan is teremjen korán elültettem. Szépen növögetett, de tövig lerágták a csigák. Sajnos utána abban az évben nem hajtott ki, de azóta minden évben kibújik a földből. (Idén már nincs lerágva, sokkal több finomságot találnak maguknak a csigák a kertben.)

Idén télen találtam két gyönyörűen csírázó burgonyát, ami már nem tökéletes a főzéshez, ezért kitettem csírázni a nappaliablakba. Szépen megduzzattak rajta a rügyek, és közben még két darab, másfajta krumplit is találtam ami csírázott. Ezt is csíráztattam, de már rövidebb ideig. Gondoltam elültetem őket is, de idén már cserépbe. Így nem érik el a csigák sem olyan könnyen és jobb helyen tudom tartani.

Ami kell:

  • Egy nagyobb cserép (én 4 db átlagos burgonyát tettem egy 30 cm átmérőjű cserépbe)
  • Csírázó krumpli (hogyha mondjuk csak 4 krumplit ültetünk akkor csak a kamrából kell kivenni, nem kell külön vetőburgonyát vásárolni)
  • Virágföld, homok 1:1 (nekem nem volt homokom ezért tőzeget használtam/használok, mindkettő jó)
  • Egy napos, meleg hely és sok víz
tipp: Csíráztassuk elő a nappaliablakban, de ne annyira, hogy nagyon összefonnyad a gumó, mert akkor később hajt ki, és nem nő meg rendesen. (tapasztalat sajnos)
Kikelt a krumpli :) 
  1. Ha már  tudjuk olyan helyre tenni (kintre) a cserepet ahol nem megy a talajhőmérséklet 10 C° alá, akkor kezdhetjük az ültetést. Ez akár már március vége is lehet, de június elején is ültethetünk még. Ha gyorsan leterem az első adag akkor a cserépbe tudjuk ültetni az ősszel érőt is júniusban. Ha hideg van akkor akár 2 hét is lehet a csírázás, de ha meleg van akkor akár 3-5 nap.
  2. Folyamatosan tartsuk nedvesen!
  3. Ha elérte a növény a 10 cm-et akkor töltsük föl szinte a csúcsáig földdel. A gombás betegségeket el tudjuk kerülni, ha a szárról (óvatosan!) leszedjük azokat a leveleket amik a feltöltésnél a föld alá kerülnének.
  4. Még mindig tartsuk nedvesen!
  5. Töltögessük fel földel folyamatosan, mindig amikor már 10 cm-nyi szár a föld felett van, így sok burgonyát tudunk szüretelni. Én elkövettem azt a hibát, hogy két különböző féle krumplit ültettem egy cserépbe, z egyik a töltés után már csak pár centit nőtt amíg a másik már túlnőtte a cserép peremét. Úgy döntöttem végül, hogy nem is foglalkozom a nemnövőkkel és feltöltöttem a cserepet peremig. Ennek az volt az oka, hogy egy csomó kiskrumplit találtam a földjében turkálva, de a kicsik alatt nem volt. 
  6. Amikor virágzik akkor elkezdhetjük szedni az újkrumplit. Ehhez csak ki kell borítanunk a cserepet. Természetesen tovább is várhatunk a szürettel.
A krumplim töltés előtt (a leveleken bordói lé van, attól fehér)
Elvileg akár 10 kg krumpli is teremhet egy ilyen cserépben, én nem tudom, mert még nem virágzik és ennek örülök, mert egy hete töltöttem rajta 30 centit és remélem, hogy egy csomó krumplit fog még ott nevelni.

Ha megtámadja a krumplibogár, akkor szedegessük le róla a bogarakat.
Ha megtámadja a burgonyavész, akkor permetezzük le réztartalmú szerrel. (pl. bordói lé) TErmészetesen jobb, ha megelőzzük-->nagyobb esők után, párásabb időben permetezzük (persze nem minden nap, hanem hetente-kéthetente)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése